torstai 16. huhtikuuta 2015

Kampiakselin pyörintänopeuden tunnistimesta asiaa.



         Kampiakselin pyörimisnopeuden tunnistimen periaate

Käyttötarkoitus:

 Induktiivinen pyörimisnopeustunnistin muodostaa mitattavan kohteen pyörimisnopeudesta vaihtojännitesignaalin, jonka taajuus muuttuu suhteessa pyörimisnopeuteen. Tyypillisiä käyttökohteita ovat moottorin, alustan ja vaihteiston ohjausjärjestelmät.

Rakenne ja toiminta:

Induktiivisen Tunnistimen pääkomponentit ovat käämi, kestomagneetti ja pyörivä metallinen roottori. Roottorin pyöriminen aiheuttaa käämiin vaikuttavaan magneettikenttään pulssimaista vaihtelua, minkä seurauksena käämiin indusoituu vaihtojännitettä. Induktiivinen tunnistin tuottaa itse jännitettä, jännite on sitä suurempi, mitä suurempi on kampiakselin pyörintänopeus. JÄNNITE ON VAIHTO JÄNNITETTÄ. Muodostuvan vaihtojännitteen taajuus toimii signaalina roottorin pyörimisnopeudesta. Muodostuvan vaihtojännitteen voimakkuuteen vaikuttaa tunnistimen ja roottorin välinen ilmaväli ja taajuus.


Signaalin mittaus:

Signaalin tarkastus tulee aloittaa oskilloskoopilla, jolloin varmistutaan tunnistimen rakenteesta. Signaalin tulee olla häiriötön. Esim. ABS-jarrujen yhteydessä tulee samalla akselilla olevia tunnistimia verrata keskenään, jolloin ilmavälierosta ja roottorin ruostumisesta johtuvat jännite-erot huomataan varmimmin. Riippuen ohjainlaitteen sisäisestä kytkennästä katkos käämissä tai johdotuksessa ei aina erotu oskilloskoopissa. Tämän takia myös käämityksen resistanssi tulee tarkastaa.


Lähteet: Prodiags sekä keskustelupalstat.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti